Renungan Bersama

Renungan Bersama

"Jaga diri kamu dan keluarga kamu dari api neraka"

"Janganlah kamu meninggalkan solat sekali kerana kamu akan meninggalkannya banyak kali, jangan kamu melakukan kejahatan sekali kerana kamu akan melakukannya banyak kali"

"Mulakan perubahan yang kecil, bermula dalam diri kamu sendiri dan berubahlah mulai sekarang"

"Perbetulkan setiap niat atas pekerjaan/perbuatan yang kita lakukan hanya kerana Allah"

"Orang yang baik adalah orang yang baik agamanya iaitu menunaikan solat 5 waktu dan orang yang baik akhlaknya"

Wednesday, April 14, 2010

Rukun Islam

Ertinya menyembah dan mengabdikan diri kepada Allah melalui seluruh kehidupan, jiwa raga dan harta kita sehingga tertegaknya KEISLAMAN yang sempurna.


MENGUCAP DUA KALIMAH SYAHADAT
"Aku naik saksi bahawa tiada tuhan yang disembah melainkan ALLAH dan Nabi MUHAMMAD itu pesuruhNYA". Dengan kalimah syahadat kita mengabdikan diri dengan sanubari dan pengakuan lidah bahawa Tuhan yang Maha Esa itu adalah ALLAH dan Nabi MUHAMMAD itu pesuruhNYA.

SOLAT LIMA WAKTU SEHARI SEMALAM
Dengan sembahyang, kita mengabdikan seluruh tubuh badan kita menyembah kepadaNYA. Mulai dari lidah membaca, tangan bergerak, mata, telinga dan fikiran berpusat dengan mengikut susunan rukun sembahyang yang diajarkan Nabi Muhammad s.a.w.

MENGELUARKAN ZAKAT
Dengan zakat, kita mengabdikan kepada Allah dengan menyerahkan sebahagian harta milik kita kepada mereka yang berhak menerimanya.

BERPUASA DI BULAN RAMADHAN
Dengan berpuasa, kita mengabdikan hawa nafsu dan segala keinginan kepada Allah. Dengan menahan nafsu makan dan minum serta menjauhi segala laranganNYA, secara tidadk langsung melahirkan rasa keinsafan di dalam peribadi kita serta meningkatkan ketakwaan kepada Allah s.w.t.

MENGERJAKAN HAJI DI BAITULLAH
Mengunjungi ke Baitullah bagi mereka yang mempunyai kemampuan sekurang-kurangnya sekali seumur hidup.

Bookmark and Share